Tworzenie strony wygląda w praktyce tak, że jest wkonywana makieta strony www, która ma stanowić bazę do prac nad stroną. Po optymalizacji położenia poszczególnych elementów strona internetowa zostaje zaprojektowana przez grafika a następnie zakodowana przez programistę. TADAM!!! Strona gotowa. Skoro już masz własną witrynę to chciałbyś, aby ktoś ją odwiedzał, więc starasz się ją promować samemu w miarę możliwości lub zlecasz tą czynność na zewnątrz. Ludzie trafiają na Twoją stronę i… i nic się nie dzieje nie wykonują określonych akcji, które oczekujesz. I tu pojawia się dylemat:
Co zrobić ? Co jest nie tak ? Co należy zmienić na stronie, aby odwrócić ten stan rzeczy ? [adsenseyu4]
Możemy strzelać na ślepo i dokonywać zmian które 'Wydają nam się najlepsze’. No własnie bardzo często tylko nam się wydaje. Najlepiej jest zmierzyć w jaki sposób użytkownik przegląda stronę www no ale przecież badania Usability kosztują kilka tysięcy złotych. Można by w do tego celu wykorzystać Mapę kliknięć w linki, dostępną w Google Analytics jednak jest to jedynie fragment informacji.
Częściowym rozwiązaniem problemu może być: Mapa kliknięć na stronie. Osobiście najczęściej korzystam z ClickHeat ponieważ:
- skrypt jest całkowicie darmowy
- instalacja jest stosunkowo prosta i każdy nawet mniej doświadczony programista powinien dać radę z uruchomieniem: link
- skrypt jest bardzo lekki więc praktycznie nie wpływa na spowolnienie strony www.
- mapa kliknięć jest generowana w czasie rzeczywistym czyli zawsze mamy dostęp do aktualnych statystyk.
- nie wymaga połączenie z bazą danych.
- prosty w obsłudze
- dostępna jest polska wersja językowa
- korzystających z przeglądarki np. Firefox czy Chorme
- wyświetlających stronę w konkretnej rozdzielczości np. 1024×768
- z konkretnego dnia / tygodnia / miesiąca
A nie ma czegoś podobnego dla WordPressa ? Było by super gdyby był jakiś plugin do tego celu. Taka wiedza może być nieoceniona podczas optymalizacji bloga.