Bardzo wiele osób nie docenia długiego ogona podczas promowania swojego blogu / sklepu / serwisu. Baa bardzo wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że w ogóle coś takiego istnieje. Określenie to wzięło swój początek ze statystyki i zostało w sposób praktyczny przeniesione do ekonomii oraz marketingu w wyszukiwarkach.
Sama koncepcja długiego ogona jest banalnie prosta. W ogólności chodzi o to, że posiadanie dużego asortymentu będzie skutkować generowaniem pojedynczych przychodów na stosunkowo żako poszukiwanych produktach, dzięki którym uda się wygenerować wartość dodatnią, która w zauważalny sposób przewyższy wartość, jaką można osiągnąć z najpopularniejszych produktach.
[adsenseyu4]Jeśli ktoś z was interesuje się statystyką to na pewno zauważył, że jest to dokładnie zaprzeczenie zasady Pareto, która mówi, aby skupić się na 20% swoich produktów, które są najbardziej dochodowe.
Skuteczność długiego ogona można doskonale zaserwować jednych z największych firm na świecie.
- Google i jego system Adwords – dziesiątki milionów małych reklamodawców generuje miliardowe zyski dzięki emisji reklam u Google.
- Apple i jego iTunes – zawiera dziesiątki milionów utworów z których bardzo duża część jest niezwykle niszowa
- Allego / Ebay – korzystając z nich miliony użytkowników. Bardzo duża część z sporadycznie wystawia rzeczy na aukcji.
- Amazon.com – to prawdopodobnie największa księgarnia internetowa na świecie. Połowa przychodów księgarni jest generowana przez niszowe książki.
Jak ma się promocja bloga do zjawiska długiego ogona ?
Jak stworzyć długi ogon ?
Przede wszystkim przez odpowiednią optymalizację struktury strony np. przez stosowanie odpowiednich znaczników h1-h6, title, wykorzystanie przyjaznych url i ich budowę, odpowiednie polinkowanie podstron strony www.
Kto może skorzystać z długiego ogona (long tail) ?
- dużą ilość podstron np. z artykułami lub produktami
- unikalna treść dobrej jakości (jeśli masz sklep internetowy zapomnij o kopiowaniu opisów produktów z stron hurtowni lub producentów) – obowiązkowo
- odpowiednią strukturę linków
- dobre linkowanie pomiędzy podstronami
Pozycjonowanie na długi ogon doskonale nadaje się do promocji sklepów internatowych.
Jeśli np. prowadzisz sklep z kamerami to pozycjonowanie na frazy, kamera, kamery, kamery HD będzie znacznie droższe w perspektywie czasu, ponieważ konkurencja jest bardzo duża. O wiele lepiej (taniej) jest promować hasła wielowyrazowe (np. kamery hd Panasonic, konkretny model kamery), które również są poszukiwane przez internautów a konkurencja na wspomniane frazy jest dużo mniejsza. Opisany przykład można jeszcze bardziej doprecyzować.
Na koniec warto zwrócić uwagę na fakt, iż w wyszukiwarki wpisujemy coraz do dłuższe frazy. Wynika to z rosnącej świadomości, którzy starają się maksymalnie doprecyzować zapytanie w poszukiwaniu konkretnych wyników. Na porządku dziennym są stosowanie 2 – 3 wyrazowe zapytania, co pokazuje tabela: