W co klikają internauci na Twojej stronie ?

Tworzenie strony wygląda w praktyce tak, że jest wkonywana makieta strony www,  która ma stanowić bazę do prac nad stroną. Po optymalizacji położenia poszczególnych elementów strona internetowa zostaje zaprojektowana przez grafika a następnie zakodowana przez programistę. TADAM!!! Strona gotowa. Skoro już masz własną witrynę to chciałbyś, aby ktoś ją odwiedzał, więc starasz się ją promować samemu w miarę możliwości lub zlecasz tą czynność na zewnątrz.  Ludzie trafiają na Twoją stronę i… i nic się nie dzieje nie wykonują określonych akcji, które oczekujesz.  I tu pojawia się dylemat:

Co zrobić ?  Co jest nie tak ? Co należy zmienić na stronie, aby odwrócić ten stan rzeczy ? [adsenseyu4]

Możemy strzelać na ślepo  i dokonywać zmian które ‚Wydają nam się najlepsze’. No własnie bardzo często tylko nam się wydaje.  Najlepiej jest zmierzyć w jaki sposób użytkownik przegląda stronę www no ale przecież badania Usability kosztują kilka tysięcy złotych. Można by w do tego celu wykorzystać Mapę kliknięć w linki, dostępną w Google Analytics  jednak jest to jedynie fragment informacji.

Częściowym rozwiązaniem problemu może być: Mapa kliknięć na stronie.   Osobiście najczęściej korzystam z ClickHeat ponieważ:

  • skrypt jest całkowicie  darmowy
  • instalacja jest stosunkowo prosta i każdy nawet mniej doświadczony programista powinien dać radę z uruchomieniem: link
  • skrypt jest bardzo lekki więc praktycznie nie wpływa na spowolnienie strony www.
  • mapa kliknięć jest generowana w czasie rzeczywistym czyli zawsze mamy dostęp do aktualnych statystyk.
  • nie wymaga połączenie z bazą danych.
  • prosty w obsłudze
  • dostępna jest polska wersja językowa

przykładowa Mapa kliknięćPanel logowania do ClickHeatMapa kliknięć, Usability, UX

Przed instalacją mapy kliknięć na swojej stronie każdy, może się przekonać, jak skrypt działa dzięki wersji demonstracyjnej online
ClickHeat pokaże Ci dokładnie w które miejsca na stronie www kliknęli  użytkownicy. Nie ważne czy to obrazek / link / tekst.
Możesz zawęzić informacje do użytkowników:
  •  korzystających  z przeglądarki np. Firefox czy Chorme
  • wyświetlających stronę w konkretnej rozdzielczości np. 1024×768
  • z konkretnego dnia / tygodnia / miesiąca
To ty decydujesz na których stronach chcesz śledzić kliknięcia a na których nie.
Jak widać, możliwości są bardzo duże. Mimo że skrypt ma już swoje lata, jednak nie znalazłem nic lepszego. Jeśli  znasz jakieś lepsze rozwiązania napisz proszę o nich w komentarzu :).

 

Zobacz także:

1 komentarz do “W co klikają internauci na Twojej stronie ?

  1. A nie ma czegoś podobnego dla WordPressa ? Było by super gdyby był jakiś plugin do tego celu. Taka wiedza może być nieoceniona podczas optymalizacji bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *